Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Hvordan kan vi hjælpe?

faq.description

Har du brug for hjælp?

Hvordan får jeg en bedre score i Lighthouse/Google Page Speed?
Google Lighthouse bruges ofte til at teste et sites hastighed, samt generel kvalitet og hvorvidt anbefalede webstandarder overholdes. Lighthouse er såkaldte “lab-data", dvs. at scoren er baseret på en enkel øjeblikkelig måling. Der kan altså opstå udsving, så det er en god ide at tage flere målinger og så beregne et gennemsnit.

En højere Lighthouse Score vægtes når Google skal rangere søgeresultater. Det er dog ikke offentligt kendt hvor meget, eller hvordan det vægtes.

En høj Lighthouse er en fordel, men det er ikke det styrende nøgletal for en webshop. Alt der giver sitet kvalitet, som for eksempel indhold, scripts og funktionalitet, vil alt andet lige trække Lighthouse-scoren ned.

Målet er altså at opnå et kompromis, hvor indholdet udvælges og optimeres for at opnå et hurtigt site, men at der samtidig lægges vægt på det allervigtigste, som er indhold og funktionalitet.

Udfra et rent SEO-perspektiv hører man ofte at “en lighthouse score skal være mindst X" og lignende, men det er altså mere kompleks end dette. For at opnå den rigtige balance kræver det en del undersøgelse og fintuning. En blank side vil score 100 point, og så vil det falde efterhånden som man fylder billeder, indhold og funktionalitet på sitet.

En nyopsat SUMOshop med standard indhold scorer ca 95 point på mobil og desktop. Når der så tilføjes diverse tracking, scripts og indhold - vil dette påvirke scoren.

Ønsker man at forbedre sin Lighthouse score tilbyder vi hos SUMOshop en gennemgang af shoppen. I praksis gør vi det, at vi tager en side der skal optimeres, og beregner en nuværende gennemsnitlig lighthouse score. Dernæst trækker vi funktioner fra og prøver forskellige tiltag, een ad gangen. Hver gang tages en ny gennemsnitlig værdi, og på den måde kan man få et overblik over hvad der får lighthouse scoren til at falde. Udfra den rapport kan man så gennemføre de tiltag, hvor man kan opnå en højere Lighthouse score, uden at gå på kompromis med det indhold eller den funktionalitet, man anser som essentiel.

Her er nogle eksempler på tidligere undersøgelser har vist. Angivelsen af point er den forbedring i score som det har givet at fjerne den undersøgte funktionalitet. Det kan selvfølgelig variere fra site til site, så det er blot for at få en ide om hvad der kan gøres.

Scripts til ekstern tracking, ressourcer og lignende:

GA og Google Tag Manager - 6 point
Facebook Pixel - 8,5 point
Google Fonts - 2 point
Klaviyo - 2 point
Enhanced Ecommerce Product Impressions - 8 point
AdTracking - 1 point
Viabill - 1 point

Indhold:
Færre store billeder og slideshows - op til 10 point.
Mindre menu-indhold - op til 2 point

Side-opbygning:
Scripts i bunden af siden - op til 3 point (anbefalet).
Styles i bunden af siden - op til 5 point. (kan betyde at sitet får en dårligere CLS-score)

Webstandarder:
WebP (googles eget billedformat). Forbedring: 3 point.
Http/2 (Er pt ikke muligt i SUMOshop, men vil blive indført som standard). Forbedring: 5 point.


Ovenstående er blot eksempler på generelle tiltag, som der på de fleste sites kan justeres på, hvis målet er optimere Google Lighthouse scoren. Optimering af Google Lighthouse score er ikke noget vi som shopsystem kan løse generelt for alle shops, det er noget der kræver manuel gennemgang og fintuning af det enkelte site, så der opnås det optimale kompromis for forretningen. Lighthouse score er en indikation, men ikke et mål i sig selv.

Vi tilbyder at udarbejde en rapport over mulige tiltag. Det koster 1600,- pr enkelt side. (Feks forside, varekatalog eller varevisning). Er der “lavthængende frugter" udbedrer vi dem samtidig. Det kan godt give markante forbedringer på tværs af et website selvom rapporten kun baseres på een enkelt side. Man vil typisk vælge den side, med den laveste score. Forside, varekatalog og varevisningen er de mest oplagte sider at undersøge. Skal det være grundigt, laver man alle disse 3. Det er sjældent nødvendigt at undersøge flere end disse 3.

Relaterede FAQ's

Har du brug for hjælp?