Hvordan kan vi hjælpe?
faq.description
Hvordan får jeg en bedre score i Lighthouse/Google Page Speed?
Google Lighthouse bruges ofte til at teste et sites hastighed, samt generel kvalitet og hvorvidt anbefalede webstandarder overholdes. Lighthouse er såkaldte “lab-data", dvs. at scoren er baseret på en enkel øjeblikkelig måling. Der kan altså opstå udsving, så det er en god ide at tage flere målinger og så beregne et gennemsnit.
En højere Lighthouse Score vægtes når Google skal rangere søgeresultater. Det er dog ikke offentligt kendt hvor meget, eller hvordan det vægtes.
En høj Lighthouse er en fordel, men det er ikke det styrende nøgletal for en webshop. Alt der giver sitet kvalitet, som for eksempel indhold, scripts og funktionalitet, vil alt andet lige trække Lighthouse-scoren ned.
Målet er altså at opnå et kompromis, hvor indholdet udvælges og optimeres for at opnå et hurtigt site, men at der samtidig lægges vægt på det allervigtigste, som er indhold og funktionalitet.
Udfra et rent SEO-perspektiv hører man ofte at “en lighthouse score skal være mindst X" og lignende, men det er altså mere kompleks end dette. For at opnå den rigtige balance kræver det en del undersøgelse og fintuning. En blank side vil score 100 point, og så vil det falde efterhånden som man fylder billeder, indhold og funktionalitet på sitet.
En nyopsat SUMOshop med standard indhold scorer ca 95 point på mobil og desktop. Når der så tilføjes diverse tracking, scripts og indhold - vil dette påvirke scoren.
Ønsker man at forbedre sin Lighthouse score tilbyder vi hos SUMOshop en gennemgang af shoppen. I praksis gør vi det, at vi tager en side der skal optimeres, og beregner en nuværende gennemsnitlig lighthouse score. Dernæst trækker vi funktioner fra og prøver forskellige tiltag, een ad gangen. Hver gang tages en ny gennemsnitlig værdi, og på den måde kan man få et overblik over hvad der får lighthouse scoren til at falde. Udfra den rapport kan man så gennemføre de tiltag, hvor man kan opnå en højere Lighthouse score, uden at gå på kompromis med det indhold eller den funktionalitet, man anser som essentiel.
Her er nogle eksempler på tidligere undersøgelser har vist. Angivelsen af point er den forbedring i score som det har givet at fjerne den undersøgte funktionalitet. Det kan selvfølgelig variere fra site til site, så det er blot for at få en ide om hvad der kan gøres.
Scripts til ekstern tracking, ressourcer og lignende:
GA og Google Tag Manager - 6 point
Facebook Pixel - 8,5 point
Google Fonts - 2 point
Klaviyo - 2 point
Enhanced Ecommerce Product Impressions - 8 point
AdTracking - 1 point
Viabill - 1 point
Indhold:
Færre store billeder og slideshows - op til 10 point.
Mindre menu-indhold - op til 2 point
Side-opbygning:
Scripts i bunden af siden - op til 3 point (anbefalet).
Styles i bunden af siden - op til 5 point. (kan betyde at sitet får en dårligere CLS-score)
Webstandarder:
WebP (googles eget billedformat). Forbedring: 3 point.
Http/2 (Er pt ikke muligt i SUMOshop, men vil blive indført som standard). Forbedring: 5 point.
Ovenstående er blot eksempler på generelle tiltag, som der på de fleste sites kan justeres på, hvis målet er optimere Google Lighthouse scoren. Optimering af Google Lighthouse score er ikke noget vi som shopsystem kan løse generelt for alle shops, det er noget der kræver manuel gennemgang og fintuning af det enkelte site, så der opnås det optimale kompromis for forretningen. Lighthouse score er en indikation, men ikke et mål i sig selv.
Vi tilbyder at udarbejde en rapport over mulige tiltag. Det koster 1600,- pr enkelt side. (Feks forside, varekatalog eller varevisning). Er der “lavthængende frugter" udbedrer vi dem samtidig. Det kan godt give markante forbedringer på tværs af et website selvom rapporten kun baseres på een enkelt side. Man vil typisk vælge den side, med den laveste score. Forside, varekatalog og varevisningen er de mest oplagte sider at undersøge. Skal det være grundigt, laver man alle disse 3. Det er sjældent nødvendigt at undersøge flere end disse 3.
En højere Lighthouse Score vægtes når Google skal rangere søgeresultater. Det er dog ikke offentligt kendt hvor meget, eller hvordan det vægtes.
En høj Lighthouse er en fordel, men det er ikke det styrende nøgletal for en webshop. Alt der giver sitet kvalitet, som for eksempel indhold, scripts og funktionalitet, vil alt andet lige trække Lighthouse-scoren ned.
Målet er altså at opnå et kompromis, hvor indholdet udvælges og optimeres for at opnå et hurtigt site, men at der samtidig lægges vægt på det allervigtigste, som er indhold og funktionalitet.
Udfra et rent SEO-perspektiv hører man ofte at “en lighthouse score skal være mindst X" og lignende, men det er altså mere kompleks end dette. For at opnå den rigtige balance kræver det en del undersøgelse og fintuning. En blank side vil score 100 point, og så vil det falde efterhånden som man fylder billeder, indhold og funktionalitet på sitet.
En nyopsat SUMOshop med standard indhold scorer ca 95 point på mobil og desktop. Når der så tilføjes diverse tracking, scripts og indhold - vil dette påvirke scoren.
Ønsker man at forbedre sin Lighthouse score tilbyder vi hos SUMOshop en gennemgang af shoppen. I praksis gør vi det, at vi tager en side der skal optimeres, og beregner en nuværende gennemsnitlig lighthouse score. Dernæst trækker vi funktioner fra og prøver forskellige tiltag, een ad gangen. Hver gang tages en ny gennemsnitlig værdi, og på den måde kan man få et overblik over hvad der får lighthouse scoren til at falde. Udfra den rapport kan man så gennemføre de tiltag, hvor man kan opnå en højere Lighthouse score, uden at gå på kompromis med det indhold eller den funktionalitet, man anser som essentiel.
Her er nogle eksempler på tidligere undersøgelser har vist. Angivelsen af point er den forbedring i score som det har givet at fjerne den undersøgte funktionalitet. Det kan selvfølgelig variere fra site til site, så det er blot for at få en ide om hvad der kan gøres.
Scripts til ekstern tracking, ressourcer og lignende:
GA og Google Tag Manager - 6 point
Facebook Pixel - 8,5 point
Google Fonts - 2 point
Klaviyo - 2 point
Enhanced Ecommerce Product Impressions - 8 point
AdTracking - 1 point
Viabill - 1 point
Indhold:
Færre store billeder og slideshows - op til 10 point.
Mindre menu-indhold - op til 2 point
Side-opbygning:
Scripts i bunden af siden - op til 3 point (anbefalet).
Styles i bunden af siden - op til 5 point. (kan betyde at sitet får en dårligere CLS-score)
Webstandarder:
WebP (googles eget billedformat). Forbedring: 3 point.
Http/2 (Er pt ikke muligt i SUMOshop, men vil blive indført som standard). Forbedring: 5 point.
Ovenstående er blot eksempler på generelle tiltag, som der på de fleste sites kan justeres på, hvis målet er optimere Google Lighthouse scoren. Optimering af Google Lighthouse score er ikke noget vi som shopsystem kan løse generelt for alle shops, det er noget der kræver manuel gennemgang og fintuning af det enkelte site, så der opnås det optimale kompromis for forretningen. Lighthouse score er en indikation, men ikke et mål i sig selv.
Vi tilbyder at udarbejde en rapport over mulige tiltag. Det koster 1600,- pr enkelt side. (Feks forside, varekatalog eller varevisning). Er der “lavthængende frugter" udbedrer vi dem samtidig. Det kan godt give markante forbedringer på tværs af et website selvom rapporten kun baseres på een enkelt side. Man vil typisk vælge den side, med den laveste score. Forside, varekatalog og varevisningen er de mest oplagte sider at undersøge. Skal det være grundigt, laver man alle disse 3. Det er sjældent nødvendigt at undersøge flere end disse 3.
Relaterede FAQ's
- Hvordan får man flere billeder på forsiden til at skifte som et slideshow?
- Hvorfor kan nogle sider ikke loades eller vises?
- Hvorfor virker GIF-animationer i billedblokke ikke altid?
- Hvordan tilføjes data og scripts til sitets hoved (head)?
- Hvorfor ligger nogle scripts i slutningen af body og ikke i head?
- Hvordan opdateres cachen på en enkelt side?
- Hvordan laver man en pop-up?
- Hvordan bliver jeg klar til Black Friday?
- Hvordan opretter jeg en "Shop The Look" temaside?
- Hvorfor ændrer e-mails udseende i forskellige mailprogrammer?
- Hvordan ændrer jeg på videoproportioner?
- Hvordan opsætter jeg layers effekten?
- Hvordan virker de enkelte betingelser på differentierede blokke?
- Hvilke variable kan der bruges til dynamisk indhold i differentierede blokke?
- Hvilke felttyper kan der laves i Formularer?
- Hvilke feltregler kan der bruges i Formularer?
- Hvad er forskellen på "copy" og "clone" af varer?
- Kan man sende en unik rabatkode til dem som tilmelder sig Nyhedsbrevet?
- Kan jeg gemme en side som en skabelon?
- Hvordan kan differentierede blokke ses og redigeres i frontend, når betingelserne for at vise blokkene ikke er opfyldt?
- Hvordan kan variabler på blokke ses og redigeres i frontend, når der ikke er noget aktuelt indhold i variablen?
- Hvordan kan en blok vises på en given URL, selvom blokken ikke ligger på den givne side?
- Hvilke parametre kan bruges til at specialtilpasse en blok med et slideshow?
- Hvordan opsætter jeg et “billigste gratis” specialtilbud?
- Hvordan ændrer jeg en side til at være forside?
- Hvilke rettigheder har de forskellige brugergrupper?
- Hvordan redigeres indholdet af en popup med Frontend-editoren?
- Hvordan får man en browser til at opdatere en side, hvis man mistænker at der vises "gammelt" indhold?
- Hvordan opretter man et redirect?
- Hvorfor står teksten mærkeligt når jeg indsætter den på en side?
- Hvordan opretter jeg nye billeder til Shop the look på en side?
- Hvordan retter jeg i footer eller header?
- Hvordan kan jeg skjule kontrolelementerne på en video fra YouTube eller Vimeo?
- Kan jeg indsætte en video som starter automatisk?
- Kan jeg sende en mail til kunderne når en pakke er klar til afhentning i butikken?
- Kan jeg oprette en mail med Track & Trace-nummer som sendes efter afslutning af en ordre?
- Hvilke billedformater bør anvendes?
- Hvordan opdateres min lokale browser-cache?
- Kan submit/send-knapper ændres til en anden tekst, der passer specifikt til den enkelte form?
- Hvordan kan et system-link åbne i et nyt vindue eller popup?
- Kan systemet udsende en opfølgende mail til kunder et par dage efter en ordre er afsluttet?
- Kan der udsendes en mail hvis en ordre bliver afvist?
- Hvordan kombineres Meta-titel for en enkelt side med den generelle Meta-titel sat i indstillinger?
- Hvordan opsættes en fokusgruppe som indeholder nyeste varer?
- Hvordan indsætter jeg en fokusgruppe på en side?
- Hvordan opsættes en fokusgruppe som indeholder bedst solgte varer?
- Hvordan opsættes en prisstyret fokusgruppe?
- Hvordan oprettes en side som indeholder nyeste varer?
- Hvordan opretter jeg en skabelon?
- Hvorfor vises Vimeo/YouTube-video pludseligt ikke mere?
- Kan jeg selv ændre på system mails?
- Hvordan kan jeg oprette en side som indeholder nedsatte varer i en specifik kategori eller mærke?
- Kan jeg oprette flere unikke rabatkoder på én gang?
- Hvad betyder de forskellige handlinger under sider?
- Hvordan opretter jeg et nyt menupunkt til en side, kategori eller mærke?
- Hvordan laver jeg ændringer til /tilbud siden?
- Hvordan opsætter jeg et dashboard?
- Hvordan retter jeg i et dashboard?
- Hvilke parametre kan bruges på de forskellige bloktyper?
- Hvilken størrelse skal jeg uploade mine billeder i?
- Hvordan tjekker jeg hvilket format et billede er i?
- Hvordan får jeg en bedre score i Lighthouse/Google Page Speed?
- Hvordan bruges de forskellige blokstørrelser?
- Hvilken filformater kan der bruges til billeder i Sumoshop?
- Hvilke mål skal jeg lave mine forsidebilleder i?
- Hvad gør de forskellige handlinger under Actionmails?
- Hvordan opsættes en actionmail som sendes når jeg påbegynder ordrebehandlingen?
- Kan jeg udsende en automatisk mail hvis ordrebehandlingen bliver forsinket?
- Hvordan indsætter jeg et script på en side?
Trending
Se hvad der rører sig indenfor retail og e-commerce Se alle artikler →