Hvordan kan vi hjælpe?
faq.description
Hvorfor ændrer e-mails udseende i forskellige mailprogrammer?
Der findes mange forskellige versioner af mailprogrammer og webmail-systemer.
De har alle en række forbehold og begrænsninger, som har betydning for hvordan mails generelt læses af de forskellige mailprogrammer og webmails.
Overordnet set er der to situationer:
1. Mailprogrammer
Deciderede mailprogrammer som Outlook, Apple Mail og Thunderbird har forskellig understøttelse for HTML og CSS. Da de ikke er browsere, er de generelt dårligere til dette end browsere.
I den ene ende minder Outlook/Office 365 på dette punkt typisk om Internet Explorer, der er ti år gammelt, mens Thunderbird matcher seneste version af Firefox. Det betyder, at flere ting ikke understøttes og derfor vil vises forkert. Det er typisk de ting, der er nødvendige, for at man fx kan lave indholdet responsive, som man ønsker, for at mails ser ordentlige ud, når de læses på mobil. Man kan typisk omgå begrænsninger på den slags forældede systemer ved at lave alting med billeder og i tabels, hvormed man laver HTML og CSS som det var for 10 år siden - og så går man dermed imod alt det fremskridt, der har været siden med responsive, ombrydning, mobiloptimering etc.
2. Webmail
Services hvor man kan læse sine mails online, som Outlook.com og Gmail, kører i en browser. Derfor understøtter de teknisk set som udgangspunkt al HTML og CSS, som pågældende browser understøtter.
I midlertid så ændrer disse services på mailsnes indhold og udseende, hvilket grundlæggende er et forsøg på at gøre mailsne lettere at læse i et webinterface. Det handler altså om, at disse services IKKE vil lade folk se mailsne, som de rent faktisk ser ud, men vil i stedet "forbedre" dem. Dette er typisk ting som at gøre tekst sort, links blå, baggrund hvide, fjerne custom fonts, gøre tekst større og lignende. Det kan man ikke omgå, men det anbefales selvfølgelig, at man undlader at style sine mails på de områder.
På baggrund af ovenstående vil det derfor være forventeligt, at der er begrænsninger for, hvor meget man selv kan definere i forhold til udseendet på f.eks. ordrebekræftelse faktura osv., da det helt afhænger af valget af mailprogrammets og de forbehold og begrænsninger der er hos det pågældende mailprogram.
En del mailprogrammer og de fleste webmails ignorerer eksterne og interne stylesheets, men understøtter ofte inline CSS-styling. Generelt er der derfor normalt størst succes ved at style inline, hvor CSS'en sættes direkte på de enkelte HTML-tags. SUMOshop kan opsættes til at konvertere eksterne stylesheets til inline CSS-styling ved mailudsending, hvormed samme resultat opnås automatisk. Interne stylesheets vil det normalt aldrig give mening at bruge i e-mails, da de typisk ikke vises og ikke automatisk kan konverteres til inline CSS-styling af SUMOshop.
De har alle en række forbehold og begrænsninger, som har betydning for hvordan mails generelt læses af de forskellige mailprogrammer og webmails.
Overordnet set er der to situationer:
1. Mailprogrammer
Deciderede mailprogrammer som Outlook, Apple Mail og Thunderbird har forskellig understøttelse for HTML og CSS. Da de ikke er browsere, er de generelt dårligere til dette end browsere.
I den ene ende minder Outlook/Office 365 på dette punkt typisk om Internet Explorer, der er ti år gammelt, mens Thunderbird matcher seneste version af Firefox. Det betyder, at flere ting ikke understøttes og derfor vil vises forkert. Det er typisk de ting, der er nødvendige, for at man fx kan lave indholdet responsive, som man ønsker, for at mails ser ordentlige ud, når de læses på mobil. Man kan typisk omgå begrænsninger på den slags forældede systemer ved at lave alting med billeder og i tabels, hvormed man laver HTML og CSS som det var for 10 år siden - og så går man dermed imod alt det fremskridt, der har været siden med responsive, ombrydning, mobiloptimering etc.
2. Webmail
Services hvor man kan læse sine mails online, som Outlook.com og Gmail, kører i en browser. Derfor understøtter de teknisk set som udgangspunkt al HTML og CSS, som pågældende browser understøtter.
I midlertid så ændrer disse services på mailsnes indhold og udseende, hvilket grundlæggende er et forsøg på at gøre mailsne lettere at læse i et webinterface. Det handler altså om, at disse services IKKE vil lade folk se mailsne, som de rent faktisk ser ud, men vil i stedet "forbedre" dem. Dette er typisk ting som at gøre tekst sort, links blå, baggrund hvide, fjerne custom fonts, gøre tekst større og lignende. Det kan man ikke omgå, men det anbefales selvfølgelig, at man undlader at style sine mails på de områder.
På baggrund af ovenstående vil det derfor være forventeligt, at der er begrænsninger for, hvor meget man selv kan definere i forhold til udseendet på f.eks. ordrebekræftelse faktura osv., da det helt afhænger af valget af mailprogrammets og de forbehold og begrænsninger der er hos det pågældende mailprogram.
En del mailprogrammer og de fleste webmails ignorerer eksterne og interne stylesheets, men understøtter ofte inline CSS-styling. Generelt er der derfor normalt størst succes ved at style inline, hvor CSS'en sættes direkte på de enkelte HTML-tags. SUMOshop kan opsættes til at konvertere eksterne stylesheets til inline CSS-styling ved mailudsending, hvormed samme resultat opnås automatisk. Interne stylesheets vil det normalt aldrig give mening at bruge i e-mails, da de typisk ikke vises og ikke automatisk kan konverteres til inline CSS-styling af SUMOshop.
Relaterede FAQ's
- Hvordan får man flere billeder på forsiden til at skifte som et slideshow?
- Hvorfor kan nogle sider ikke loades eller vises?
- Hvorfor virker GIF-animationer i billedblokke ikke altid?
- Hvordan tilføjes data og scripts til sitets hoved (head)?
- Hvorfor ligger nogle scripts i slutningen af body og ikke i head?
- Hvordan opdateres cachen på en enkelt side?
- Hvordan laver man en pop-up?
- Hvordan bliver jeg klar til Black Friday?
- Hvordan opretter jeg en "Shop The Look" temaside?
- Hvorfor ændrer e-mails udseende i forskellige mailprogrammer?
- Hvordan ændrer jeg på videoproportioner?
- Hvordan opsætter jeg layers effekten?
- Hvordan virker de enkelte betingelser på differentierede blokke?
- Hvilke variable kan der bruges til dynamisk indhold i differentierede blokke?
- Hvilke felttyper kan der laves i Formularer?
- Hvilke feltregler kan der bruges i Formularer?
- Hvad er forskellen på "copy" og "clone" af varer?
- Kan man sende en unik rabatkode til dem som tilmelder sig Nyhedsbrevet?
- Kan jeg gemme en side som en skabelon?
- Hvordan kan differentierede blokke ses og redigeres i frontend, når betingelserne for at vise blokkene ikke er opfyldt?
- Hvordan kan variabler på blokke ses og redigeres i frontend, når der ikke er noget aktuelt indhold i variablen?
- Hvordan kan en blok vises på en given URL, selvom blokken ikke ligger på den givne side?
- Hvilke parametre kan bruges til at specialtilpasse en blok med et slideshow?
- Hvordan opsætter jeg et “billigste gratis” specialtilbud?
- Hvordan ændrer jeg en side til at være forside?
- Hvilke rettigheder har de forskellige brugergrupper?
- Hvordan redigeres indholdet af en popup med Frontend-editoren?
- Hvordan får man en browser til at opdatere en side, hvis man mistænker at der vises "gammelt" indhold?
- Hvordan opretter man et redirect?
- Hvorfor står teksten mærkeligt når jeg indsætter den på en side?
- Hvordan opretter jeg nye billeder til Shop the look på en side?
- Hvordan retter jeg i footer eller header?
- Hvordan kan jeg skjule kontrolelementerne på en video fra YouTube eller Vimeo?
- Kan jeg indsætte en video som starter automatisk?
- Kan jeg sende en mail til kunderne når en pakke er klar til afhentning i butikken?
- Kan jeg oprette en mail med Track & Trace-nummer som sendes efter afslutning af en ordre?
- Hvilke billedformater bør anvendes?
- Hvordan opdateres min lokale browser-cache?
- Kan submit/send-knapper ændres til en anden tekst, der passer specifikt til den enkelte form?
- Hvordan kan et system-link åbne i et nyt vindue eller popup?
- Kan systemet udsende en opfølgende mail til kunder et par dage efter en ordre er afsluttet?
- Kan der udsendes en mail hvis en ordre bliver afvist?
- Hvordan kombineres Meta-titel for en enkelt side med den generelle Meta-titel sat i indstillinger?
- Hvordan opsættes en fokusgruppe som indeholder nyeste varer?
- Hvordan indsætter jeg en fokusgruppe på en side?
- Hvordan opsættes en fokusgruppe som indeholder bedst solgte varer?
- Hvordan opsættes en prisstyret fokusgruppe?
- Hvordan oprettes en side som indeholder nyeste varer?
- Hvordan opretter jeg en skabelon?
- Hvorfor vises Vimeo/YouTube-video pludseligt ikke mere?
- Kan jeg selv ændre på system mails?
- Hvordan kan jeg oprette en side som indeholder nedsatte varer i en specifik kategori eller mærke?
- Kan jeg oprette flere unikke rabatkoder på én gang?
- Hvad betyder de forskellige handlinger under sider?
- Hvordan opretter jeg et nyt menupunkt til en side, kategori eller mærke?
- Hvordan laver jeg ændringer til /tilbud siden?
- Hvordan opsætter jeg et dashboard?
- Hvordan retter jeg i et dashboard?
- Hvilke parametre kan bruges på de forskellige bloktyper?
- Hvilken størrelse skal jeg uploade mine billeder i?
- Hvordan tjekker jeg hvilket format et billede er i?
- Hvordan får jeg en bedre score i Lighthouse/Google Page Speed?
- Hvordan bruges de forskellige blokstørrelser?
- Hvilken filformater kan der bruges til billeder i Sumoshop?
- Hvilke mål skal jeg lave mine forsidebilleder i?
- Hvad gør de forskellige handlinger under Actionmails?
- Hvordan opsættes en actionmail som sendes når jeg påbegynder ordrebehandlingen?
- Kan jeg udsende en automatisk mail hvis ordrebehandlingen bliver forsinket?
- Hvordan indsætter jeg et script på en side?
Trending
Se hvad der rører sig indenfor retail og e-commerce Se alle artikler →