Reglerne for salg af elektroniske gavekort
Hvis du udsteder elektroniske gavekort kan du være underlagt reglerne for krav om udbetaling af gavekortets værdi såfremt indehaveren af gavekortet måtte ønske dette. Denne artikel gør dig klogere på reglerne for udbetaling af elektroniske gavekort.
-
Udgivet i januar 2024 af
Sabrina Langvad
Support hos Sumoshop
Hvad er et elektronisk gavekort?
Et elektronisk gavekort kan f.eks. være: Et fysisk gavekort med chip, magnetstribe, stregkode eller, som oftest er relevant for webshops, en kode til elektronisk aflæsning eller indtastning. Papirklippekort, fysiske papirgavekort og tilgodebeviser som ikke kan indlæses elektronisk har indehaveren ikke krav på at få udbetalt.
Det betyder altså, i langt de fleste tilfælde, at du som webshopejer er påkrævet at tilbagebetale værdien af et gavekort eller tilgodebevis ved forespørgsel, da rigtig mange online gavekort kan indløses digitalt.
Hvornår skal gavekortet udbetales?
Gavekortet skal være udstedt ved forliggende betaling - altså, indehaveren skal have købt det, eller have fået det fra en der har købt det - fx som gave. Indehaveren har krav på at få udbetalt gavekortet inden for hele gavekortets gyldighedsperiode plus et år efter gyldighedens ophør.
Det vil sige, at hvis du udsteder et gavekort med en gyldighedsperiode på 3 år, så har indehaveren 4 år til at få gavekortet udbetalt. Hvis gavekortet ikke har en gyldighedsperiode kan indehaveren til enhver tid få gavekortets værdi udbetalt. Derfor er det en god idé at du sætter en gyldighedsperiode på gavekort.
Hvis gavekortet derimod er udstedt uden forliggende betaling, dvs. som et sponsorat eller som velgørenhed er gavekortet vederlagsfrit og kan ikke kræves udbetalt. Det samme gælder hvis du som udsteder vælger at give et gavekort som præmie i en konkurrence.
Hvordan skal gavekortet udbetales?
Det vigtigste svar på det spørgsmål er, at det ikke må være uhensigtsmæssigt svært at få udbetalt værdien af gavekortet. Du må altså gerne kræve at det udbetales der hvor det er blevet udstedt. Det vil sige, er det udstedt i en butik, må du gerne kræve at indehaveren henvender sig til personalet i din fysiske butik for at få gavekortet udbetalt. Omvendt må du også gerne kræve, at indehaveren henvender sig til en kundeservice-mail hvis du ønsker administrationen skal være anderledes. Er gavekortet udstedt online, på en webshop, må du ligeledes også gerne bede kunden om at henvende sig via. en kundeservicemail. Udbetalingen af gavekortet skal altid være på gavekortets pålydende værdi.
Du kan kræve et gebyr for udbetaling af gavekort
Du har mulighed for at kræve et rimeligt gebyr for udbetaling af gavekortet såfremt dette er aftalt ved udstedelse af gavekortet. Kravene for at du må opkræve et gebyr er som følger:
- Gebyret skal svare til de faktiske omkostninger, som virksomheden har haft ved udstedelse af gavekortet.
- Der er indgået en aftale om, at gavekortet har en udløbsdato og at indehaveren skal betale et fastsat gebyr for at få udbetalt værdien.
- Gebyret må kun opkræves inden for gavekortets gyldighedsperiode - hvis gavekortet har overskredet gyldighedsperioden og indehaveren ønsker værdien udbetalt inden for et år, efter udløb, må du IKKE kræve et gebyr.
- Gebyret skal være et fast beløb og må altså ikke være en procentsats af gavekortets værdi.
Når gavekortet er udløbet plus der er gået et år udover udløbsdato har du ikke længere krav på at udbetale gavekortets værdi. Vælger du alligevel at tilbyde dette, må du gerne opkræve et gebyr.
Ovenstående er de vigtigste punkter vi har valgt at fremhæve i forhold til dig som webshopejer. Vi anbefaler dog, at du også gennemlæser forbrugerombudsmandens kvikguide for udbetaling af gavekort
Links
Forbrugerombudsmandens Kvikguide til udbetaling af elektroniske gavekort:
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/1pjhu1vd/kvikguide-til-udbetaling-af-elektroniske-gavekort.pdfEr du interesseret i mere Nerd Stuff?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nerd stuff i din indbakke.