Sådan laver du en god menustruktur til din webshop
En overskuelig navigation og brugervenlig menustruktur er afgørende for en succesfuld webshop. Jo lettere, og hurtigere, kunderne kan finde det de søger, jo mere køber de. En god menustruktur er en vigtig del af købsrejsen, giver lavere bounce-rate og øger konverteringen. Med denne artikel vil vi forsøge at hjælpe dig godt på vej.
-
Udgivet i april 2024 af
Sabrina Langvad
Support hos Sumoshop
Husk at selvom menuen er dine kunders primære måde at navigere på webshoppen på, så står den ikke alene, og skal ses i samspil med både søgefelt, forside, filtrering i varekataloget og evt. mærkeoversigt.
Formål med webshoppen
Udover at øge omsætning og indtjening, kan du med fordel tænke over andre formål som webshoppen skal opfylde. Er der f.eks. større hensyn til brand awareness og community eller kundeklub, så spiller det naturligvis ind, og skal tænkes ind i navigationen og menustrukturen. I de fleste tilfælde handler det dog mest om at maksimere konverteringsraten og salget på webshoppen - så lad os se nærmere på hvilke overvejelser man bør gøre sig for at understøtte dette bedst muligt.
Header og overordnet navigation
Sørg for at have det i headeren, som kunderne oftest leder efter. Headeren består typisk af en menu, et søgefelt, link til kurven og link til brugerkonto. Derudover har mange et antal ekstra-elementer, som afhænger af kundernes adfærd. Hvis mange kunder leder efter butikkernes åbningstider og adresser, kan der eksempelvis indsættes et link til "Find butik". Har mange kunder brug for vejledning som en del af købsrejsen? Tilføj et tydeligt nummer til kundeservice i headeren.
Kort sagt, brug den begrænsede plads til det aller-vigtigste - og husk på at jo mindre der fyldes på, jo mere overskuelig fremstår siden.
Menustruktur
Det første, der skal besluttes, er hvor mange "niveauer" din menustruktur skal opbygges i. I forskellige webshop-systemer kan det hedde noget forskelligt, men de fleste (herunder Sumoshop) arbejder med mulighed for både afdeling, sektion, kategori og underkategori. Som en tommelfingerregel kan man sige, at jo flere produkter man har (ie Amazon) jo flere niveauer skal webshoppen indeholde. Har du derimod relativt få produkter (ie Apple) er der færre niveauer. Start derfor med et overblik over dine produkter.
Produktoverblik og inddeling
Hvor mange produkter har du på webshoppen? Overvej hvor mange produkter du vil ende med at have i hver kategori, og se på hvor mange kategorier det vil resultere i. Hvor mange produkter der skal være i hver kategori er brancheafhængigt, men der skal altid tages hensyn til kundens overblik og tålmodighed. Der skal hverken være for mange varer per kategori, og der skal helst heller ikke være kategorier, der kun indeholder meget få varer. Se på, om der kan laves en inddeling, der giver en god fordeling og balance i præsentationen af varelageret.
Når du har overblik over antal produkter, og har tænkt over en fornuftig inddeling i kategorier, kan du overveje om der skal indføres flere lag i hieraki-strukturen. Hvis du f.eks. driver en tøjbutik med et bredt varesortiment, kan det være at det kunne inddeles yderligere i sektionerne Tøj, Sko og Accessories. Det kunne også inddeles i f.eks Men og Women, eller efter alder.
Hvis der derimod er kategorier med få varer, kan de samles i en samlet kategori. Det kunne eksempelvis betyde at man samler kategorierne "Bukser", "Jeans" og "Shorts" til at blive vist som en samlet kategori med navn "Bukser, jeans og shorts".
Da dette handler om opsætning af menu, og dermed kundens navigation rundt på webshoppen - så skal fokus 100% være på kundens perspektiv og købsrejse, og kategoriseringen skal afspejle dette. Det betyder intet her, hvordan det giver mening for indkøbere, ordre-pakkere, marketing personale m.m., hvordan varelageret er kategoriseret - det er kunden der er i centrum.
Sørg for at danne dig et godt overblik over de muligheder for inddeling af varelager, som dit webshop system tilbyder - alternativt kan du starte med at notere den helt ideelle opdeling for netop dine kunder, og så efterfølgende finde frem til hvordan det løses opsætningsmæssigt. Et regneark kan være et godt redskab til at planlægge og danne overblikket.
Husk på, at der godt kan være flere veje ind til samme produkt - så vi sikrer at kunden kan finde det på flere forskellige måder.
En god tommelfingerregel er at begrænse antallet af menupunkter i det "øverste lag". Det vil sige, det som den besøgende ser som det første valg, når de besøger din webshop. Lad dig evt. inspirere af andre webshops.
Det er anbefalet, at man begrænser sig til 5-6 punkter i øverste lag. De vil så, i de fleste tilfælde, kunne åbne en yderligere menu med yderligere valg. Det kan også være at "øverste lag" er en inddeling i eksempelvis afdelingerne "Ham" og "Hende". I så fald vælges dette ofte på en forside, hvorefter det nye "øverste lag" for den valgte afdeling så typisk er 5-6 punkter.
Brug dine data
Når menustrukturen besluttes, så sørg for at holde godt øje med hvilke produkter og kategorier der har den hurtigste omsætningshastighed, det største salg eller den højeste indtjening. Disse nøgletal er uadskillelige fra dine kunders adfærd, så vis dem som det første de varer der sælger bedst - det er typisk det som flest leder efter. Andre hensyn kunne være at give et restparti øget fokus eller at prioritere visning af varer, der måske ikke har den største omsætning, men som har en høj fortjeneste.
Gør menuen dynamisk
Hold din menu dynamisk ved at udskifte dine menupunkter løbende ud fra hvilke kategorier eller brands som sælger bedst. Er din bedst sælgende kategori eksempelvis "Jakker" i vinterhalvåret - så sørg for at have fokus på dette i dit top menupunkt. Det kunne evt. være at gruppere jakker, frakker, handsker, huer og støvler under et sæsonbestemt punkt som hedder "Vintertøj" og samle de bedst sælgende kategorier under dette. Som yderligere eksempler kunne man også forestille sig et sæsonbestemt punkt til "Julegaver" eller "Black Friday sale".
Less is more
Vores anbefaling er, at du stræber efter en balance mellem så få menupunkter som muligt, uden at det på den anden side resulterer i visning af alt for mange varer, så kunden mister overblikket. Hav hele tiden in mente at jo færre menupunkter dine besøgende skal forholde sig til - jo bedre bliver brugeroplevelsen, og jo lettere bliver det at finde det de søger.
SEO-venlig menustruktur
Et andet vigtigt punkt at have in mente er, at din menustruktur bør være Google-venlig. Med Google-venlig skal forstås, at:
- Dine vigtigste produkter er samlet under det rigtige produkt-søgeord. Dette kræver lidt SEO-viden omkring hvilke søgeord dine kunder bruger når de søger på Google. Måske har du en søgeordsanalyse som du kan læne dig opad. Har du f.eks. et bestemt brand af jakker som du ved sælger godt, så kan det være en idé at undersøge nærmere hvad der bliver søgt efter på Google for at ramme netop disse jakker og dermed navngive dit menupunkt ud fra dette. På den måde står du stærkere i den organiske placering af søgeresultater på Google.
- Selve URL'erne på dine menupunkter skal være "let læselige". Dvs. undlad at benytte specialtegn i dine URL'er. Et eksempel på en SEO-venlig URL kunne være: www.dinwebshop.dk/kategori/jakker. En dårlig SEO-url indeholder måske specialtegn eller et id som ikke er beskrivende for hvad den besøgende er inde på. Et eksempel kunne være: www.dinwebshop.dk/134/43 eller www.dinwebshop.dk/kategori/dame#t-shirt[]jakker
- Vær opmærksom på at alle dine menupunkter linker til noget relevant. Med andre ord, sørg for at der løbende er varer i de kategorier, du har i din menu. Det er rigtig skidt for Google-rangeringen, hvis du har menupunkter, eller links generelt, som sender slutbrugeren i en blindgyde.
Særskilt menu til mobilvisning
Flere og flere shopper online via deres mobil eller tablet. Det kan derfor overvejes om der skal kigges på en særskilt mobilmenu så de mest relevante punkter vises på mobilen frem for alle punkterne. Der er mindre plads på en mobil, så derfor bør der også prioriteres endnu kraftigere hvad angår menupunkter. Har du f.eks. et punkt som hedder “brands" eller “mærker" og under det en masse menupunkter som viser alle eller en stor del af de brands som du forhandler, så overvej at skære ned i dét punkt på mobilen så der kun vises dine bedst sælgende mærker. Husk på, at der altid bør være en søgefunktion og filtrering i varekataloget på din webshop, så slutbrugeren skal nok kunne finde det de leder efter.
Det kræver tid og ressourcer
At lave og vedligeholde en god menustruktur er noget som du skal afsætte tid til at gøre. Der er ikke en one-fits-all facitliste til at lave en god menustruktur, men vi håber at du efter at have læst ovenstående føler dig lidt bedre klædt på til at springe ud i det, eller at du er blevet inspireret til at fintune og løbende vedligeholde din nuværende menu. Det kan godt betale sig. Er du i forvejen kunde hos Sumoshop, eller overvejer du en ny webshop, er du også altid velkommen til at spørge os til råds.
Handlingsplan for opsætning af menustruktur
Hvordan du vælger at gribe opgaven an, sådan helt lavpraktisk, er selvfølgelig op til dig. Her er dog vores forslag til en mulig fremgangsmåde:
- Start med at danne dig et overblik over dine produkter og den ønskede inddeling ud fra ovenstående principper.
- Se på den data du har til rådighed. Hvilke kategorier driver mest salg? Hvilke produkter sælger bedst? Hvordan varierer det over sæson?
- Lav en færdig plan for menu og navigation, evt. i skitseform i et regneark.
- Overvej hvor ofte menuen skal gennemgås og ændres. Du kan med fordel lave et årshjul, så du mindes om at få oprettet sæson-punkter, og løbende sikre at kundernes skiftende behov over tid altid afspejles i opsætningen af webshoppens menu.
- Når du har en plan for den ønskede menu-struktur, så kan du gå i gang med rent praktisk at få dem oprettet i dit webshop system. Her vil det naturligvis variere hvordan det giver bedst mening at arbejde videre med opgaven og hvordan du i praksis gør, alt afhængigt af hvilket webshop system du benytter.
Er du interesseret i mere Nerd Stuff?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nerd stuff i din indbakke.